Digitale tools voor bewuster thuiswerken

Om de vierde golf van de coronapandemie in te dijken gaan we met z’n allen (minstens 1 op 2 werkende Belgen) de komende weken opnieuw moeten thuis- en/of telewerken.

Bewuster thuiswerken

Dat betekent dat velen onder ons terug afhankelijker worden van digitale technologieën om ons werk te leiden.  We gaan weer meer tijd online doorbrengen om met elkaar te communiceren, te informeren en (samen) te werken.

Ook al brengt thuiswerken verschillende voordelen met zich mee zoals geen reistijd, meer flexibiliteit en autonomie, kleven er toch nog nadelen aan dit thuiswerken.  Meer concentratieproblemen, overspanning, meer veiligheidsrisico’s, te weinig sociale contacten, etc…

Hoe kan je bewuster thuiswerken?

Ik geef je 4 evidence-based tips om digitaal bewuster om te gaan met het thuiswerken.

1. Gebruik digitale tools om te plannen

In een vorige blog sprak ik in de STOP-methode over plannen om minder stress en meer rust in je hoofd te creëren.  

Het is welgeweten dat als je nergens noteert wat je allemaal gaat doen, dat het in je hoofd blijft zitten malen. Wanneer je datgene wat je nog moet doen in een planning app bewaart, maak je ruimte in je hoofd vrij en kan je aan de slag gaan met de taken waar je NU mee bezig bent en niet wat je later moet doen.

Hiervoor zijn heel wat gratis planningtools beschikbaar, zoals TodoistTrelloGoogle Calender of Microsoft To Do.

2. Gebruik digitale tools om te singletasken

Je verspilt heel veel energie en tijd als je voortdurend je aandacht gaat verleggen tussen verschillende taken.  Door te singletasken ga je meer focus hebben, efficiënter werken en productiever zijn.  

2 interessante tools die je hiermee kunnen helpen zijn:

  • Freedom: Deze tool beperkt je vrijheid op je computer en op het internet door apps en websites te blokkeren terwijl je werkt.  Ideaal dus voor diegene die niet kan weerstaan aan sociale media of nieuws-websites.
  • Forest: Als je smartphone je grootste bron van afleiding is, dan is Forest een slimme en leuke manier om dit te fixxen. 

3. Gebruik digitale tools om veiliger te werken

Thuiswerken en online samenwerken betekent ook dat je thuis met gevoelige en persoonlijke informatie aan de slag gaat.  Dit kan extra beveiligingsrisico’s opleveren.

Naast het bewustzijn van de cybergevaren zoals phishing, spam en ransomware is het aangeraden om gebruik te maken van een beveiligde verbinding met het internet via een VPN-tool.  Hierdoor versleutel je al het internetverkeer en wordt het onleesbaar voor wie de sleutel niet heeft.  Betrouwbare aanbieders zijn o.a. ExpressVPN, NordVPN, CyberGhost VPN en Proton VPN.

4. Gebruik digitale tools om de aandacht te herstellen

Na het afwerken van een taak is het belangrijk om je hoofd leeg te maken en eventjes te ontspannen voor je met de volgende taak start.

Het toepassen van ART (Attention Restoration Theory) kan hierbij helpen.  Deze theorie zegt dat je je aandacht opnieuw kan herstellen na een break in de natuur of door te kijken naar natuurtaferelen op je computer of te luisteren naar natuurgeluiden.  

Nature Sounds is zo’n gratis app waarbij je naar verschillende aanpasbare natuurgeluiden kan luisteren.

Daarnaast heb je op YouTube heel veel video’s over wandelingen in de natuur. Ik heb er een aantal verzameld in de volgende playlist.

Het gebruik van de juiste digitale tools zorgt ervoor dat het je bewuster maakt bij het thuis-of telewerken en dat je je er niet in kwijt raakt.

Deze blog maakt onderdeel uit van onze Digitaal Bewustzijn Nieuwsbrief van 18 november 2021.  Wil je deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan in via https://www.puvacoaching.be/digitaal-bewustzijn-nieuwsbrief/