Meteen naar de inhoud

De Metaverse: buzzword of niet?

Sinds Mark Zuckerberg zijn bedrijf Facebook hernoemt heeft naar Meta, is de benaming Metaverse een buzzword geworden.  Maar blijft het bij een buzzword of gaat de Metaverse onze toekomst ingrijpend veranderen? In dit artikel ga ik er dieper op in.

de metaverse
Afbeelding van Reto Scheiwiller via Pixabay

Wat is de Metaverse?

Het is niet eenvoudig om exact uit te leggen wat de Metaverse is.  Het is net zoals Charles Babbage in 1834 de eerste programmeerbare rekenmachine ontwierp en niet wist wat deze computer in 2022 allemaal zou verrichten. Laten we beginnen met wat we wel al weten over de Metaverse.

Ten eerste de naam Metaverse is afkomstig van het boek ‘Snow Crash’ uit 1992.  Sci-fi romanschrijver Neal Stephenson bedacht deze term om de virtuele wereld te beschrijven waarin het hoofdpersonage, Hiro, socialiseert, winkelt en echte vijanden verslaat via zijn avatar. Het concept van deze virtuele wereld dateert van vóór dit boek en werd gepopulariseerd als cyberspace in William Gibsons baanbrekende roman ‘Neuromancer‘ uit 1984.

Ten tweede weten we dat Mark Zuckerberg zo verkocht is aan dit concept dat hij zijn bedrijf Facebook hernoemt heeft naar Meta om zo de monopolie om de metaverse te versterken. Mark Zuckerberg schreef er een lange post over, maar één paragraaf vat zijn ambities samen: “The next platform will be even more immersive — an embodied internet where you’re in the experience, not just looking at it. We call this the metaverse, and it will touch every product we build.”

Volgens Zuckerberg is de Metaverse niet een verlengde van het internet, maar dé opvolger van internet waar je als het ware wordt ondergedompeld in een virtuele 3D-wereld bovenop de fysieke wereld.  De Metaverse is dus alsof je IN het internet bent en niet zoals nu OP het internet.  De gemakkelijkste manier om je voor te stellen hoe Hollywood de Metaverse voorstelt, is door naar Ready, Player One (film van Steven Spielberg uit  2018) te kijken. 

Hoe ziet de Metaverse er uit?

Dit is afhankelijk aan wie je het vraagt. Volgens onder andere Zuckerberg is het een virtuele 3d-omgeving waar je in rond beweegt en interageert met mensen in virtuele ruimtes. De Metaverse is niet één wereld, maar een netwerk van virtuele werelden die lijken op bestaande werelden of ontstaan uit de onbegrensde creativiteit van de mens.  Je kan er virtuele huizen bezoeken, bouwen of kopen. Je kan virtuele auto’s, vliegtuigen of tanks bedienen. Je kan gaan waar je wilt. Eerst winkelen in een virtuele Walmart. Vervolgens een virtueel bezoekje brengen aan de Chinese muur of Le Louvre. Om dan uiteindelijk je dag te eindigen met een virtueel concert  van Snoop Dogg van op de eerste rij.  De Metaverse beperkt zich uiteraard niet tot ontspanning en entertainment. Je zal er ook in kunnen werken en leren.  En dit allemaal zonder de beperkingen van de echte wereld.  

Een andere manier waarop de Metaverse zich zou kunnen ontvouwen, is Mixed Reality. In dergelijke versie van de Metaverse wordt er een digitale laag bovenop de werkelijkheid toegevoegd. Zo kan je je laten rondleiden in de échte Le Louvre door een AR-avatar of kan je tijdens je middagpauze op het werk een ping-pong-wedstrijd spelen tegen een collega in een digitale laag over je bureau.

Momenteel bestaat dé Metaverse nog niet. Het is eerder een allegaartje van alleenstaande platformen, hardware en software. Het bindweefsel om alle componenten samen te brengen ontbreekt nog.  Fortune omschrijft het als volgt: “Het ontbrekende stukje van de puzzel is om alle bouwstenen samen te voegen die worden gebruikt door duizenden concurrende bedrijven en makers. Bereik dat, en je hebt je metaverse.”

Hoe neem je deel aan de Metaverse?

In de metaverse-versie van Zuckerberg communiceer je met behulp van je computer of smartphone samen met accessoires zoals een headset,  een VR/AR-bril, controllers en een haptic suit.  Door middel van een avatar kan je vrij, onbegrensd door de wetten van de natuurkunde, rond bewegen in de Metaverse.  Deze avatar is een digitale tweeling van jezelf.  Het verschil met de werkelijkheid is dat je kan zijn wie je wilt zijn.  Wil je blauw haar, roze ogen, paarse huid en vleugels? Of ben je liever een nieuwe soort Superman of Jedi? Of ben je gewoon wie je in de fysieke wereld bent?  Alles kan. Tegen betaling zal je zelf je avatar kunnen ‘upgraden’ met virtuele kledij van bestaande merken, fancy accessoires en vele andere opties.

Welke opportuniteiten en risico's brengt de Metaverse met zich mee?

De toekomst van de Metaverse ziet er interessant uit en brengt heel wat opportuniteiten met zich mee, zoals

  • Gebruikers kunnen dingen doen waar ze alleen maar van gedroomd hebben;
  • Bedrijven gedigitaliseerde versies van hun producten of winkels maken en deze in een virtuele wereld aan gebruikers verkopen.  
  • Marketeers kunnen producten en diensten promoten op manieren die het bereik en de mogelijkheden van de huidige advertering overtreffen.
  • Een digitaal platform voor de uitwisseling van digitale producten en diensten. Hiermee kan de totstandkoming van een virtuele economie verder ondersteund worden tot op een niveau van functioneren zoals onze reële economie.  Dit zal dan nieuwe handelsactiviteiten en banen creëren die bestaan in zowel de virtuele als fysieke wereld.


Elk voordeel heb een nadeel.  De Metaverse roept ook problemen en zorgen op die ook het huidige internet teisteren.

  • Zodra je de Metaverse binnenstapt, is je ganse lichaam digitaal. Dit betekent dat elke beweging en elke actie die doet ergens opgeslagen wordt door iemand die een virtuele wereld beheert.  Dit brengt privacy- en veiligheidsrisico’s met zich mee. De verzamelde data kan verkocht en gebruikt worden voor online advertenties, maar ook voor identiteitsdiefstal en andere cybercriminaliteit.
  • Ook cyberbullying, gericht op het bang maken, boos maken of vernederen van mensen, kan in de Metaverse plaatsvinden.  Dit kan mentale en fysieke gevolgen hebben voor de mens.  
  • Doordat je zo ondergedompeld bent in de virtuele wereld is het mogelijk dat je moeilijk kunt ontkoppelen of dat de grenzen tussen fysiek of virtueel vervagen.  Hierdoor wordt de Metaverse een verslaving en kan je zelfs je échte identiteit gaan verliezen.

Hoe ver staan we?

Vele bedrijven, vooral de grote techbedrijven, investeren in dit concept. Een flop gaat het dus niet worden. De fundamenten van de Metaverse als platform zijn al gelegd en zullen verder evolueren uit de bestaande services.  Hoe meer de verschillende universums met elkaar verbonden raken, hoe meer de Metaverse realiteit wordt. 

Zo bouwt Meta aan zijn eigen metaverse-universum genaamd Horizon. Dit is de reden waarom Zuckerberg in 2014 Oculus Rift kocht. Niet alleen omwille van de VR-bril, maar omwille van de mogelijkheid voor Facebook-gebruikers om in realtime contact te leggen binnen VR-ervaringen. 

Computer-graphics chipmaker Nvidia Corp. creëerde het ‘Omniverse’-platform waar makers, ontwerpers, onderzoekers en ingenieurs ontwerptools, middelen en projecten met elkaar kunnen verbinden om samen te werken in een virtuele ruimte.

Ook videogame-bedrijven zoals Roblox en Epic Games (bekend van Fortnite) willen een stuk van de taart. Zij gaan verder dan het enkel spelen van games en evolueren naar een 3d-sociaal medium waarin je bijvoorbeeld samen een concert van Ariane Grande kunt bijwonen. 

Ook Microsoft heeft een eigen visie over de Metaverse en is voornamelijk gericht op de zakelijke markt.  Met Mesh werkt het aan virtuele werelden waarin mensen kunnen vergaderen of samenwerken. 

Conclusie

Het is duidelijk dat de Metaverse als één platform niet direct voor morgen is. Als je de Metaverse de opvolger van het internet wilt noemen, is het belangrijk dat transparantie, veiligheid, privacy en interoperabiliteit centraal staan.

Hoe het jouw leven zal beïnvloeden, hangt sterk van jezelf af en hoe je het gaat gebruiken.  Als je digitaal bewuster met de Metaverse omgaat, zal je beter kunnen inschatten wat de impact zal zijn op je leven en kan je de Metaverse in je voordeel gaan gebruiken.  

Kerkeveld 18

2230 Herselt (België)

BE 0765.493.415

Animated gif PUVA

+32 496 47 81 58

info@puvacoaching.be