FOMO (Fear Of Missing Out) minimaliseren

Ons tijdsbesef verandert doordat we niets willen missen. Dit wordt ook wel FOMO (Fear Of Missing Out) genoemd. FOMO kan je leven langzaam maar zeker overnemen. Daarom is het belangrijk om het probleem zo snel mogelijk te herkennen. Hoe sneller je FOMO aanpakt, hoe minder risico dat je je leven aan je voorbij laat gaan.

Mensen zijn altijd nieuwsgierige wezens geweest. We hebben altijd een soort drang gehad om te weten wat er zich in het leven van anderen afspeelt. De volgende situatie komt jou vast bekend voor.  Je komt een vriend, collega, familielid tegen en het eerste wat je zegt is “Hey, hoe gaat het met jou?”.  Je informeert naar deze persoon, hoe zijn dag of vakantie was, hoe zijn laatste etentje in dat nieuwe restaurant was, enzovoort…   

Tegenwoordig heb je deze informatie binnen handbereik, dankzij de smartphone en sociale media.  Je swipet van de ene naar de andere foto of scrollt van de ene naar de andere post.  Je leest hoe die persoon zijn vakantie was, je ziet ook de foto’s met de mooie uitzichten en de leuke activiteiten.  Plots lijkt jouw eigen vakantie een stuk minder leuk. 

FOMO minimaliseren

Dit werkt allemaal FOMO in de hand. Hoe meer je swipet en scrollt, hoe meer je ontdekt dat er van alles is dat je niet zult kunnen zien en hoe meer angst dat je hebt om iets mis te lopen.   

En de hoeveelheid informatie die er dagelijks op het internet en sociale media bijkomt, zorgt ervoor dat je tot in de eeuwigheid kan blijven swipen en scrollen.  Je krijgt veel meer informatie te verwerken dan vroeger. Je weet nu wat je collega als ontbijt heeft genomen en hoeveel kilometers je beste vriendin heeft gelopen.

Wil je van dit alles op de hoogte blijven, dan kan je dit als beangstigend ervaren. Want het is onmogelijk om alles bij te  houden en alles te volgen.

Daarnaast raak je misschien gefrustreerd om te weten dat je beste vriendin die 5km sneller loopt dan jij. FOMO kan gevolgen hebben voor onze psychische gezondheid. Je kan je hierdoor eenzaam, depressief, vermoeid of zelf jaloers voelen.  Bovendien loop je het risico om je eigen leven aan je voorbij te laten gaan, want je bent meer bezig met wat een ander doet, dan wat je zelf kan doen.

Hoe kan je FOMO minimaliseren?

Ik geef je 4 tips om FOMO te minimaliseren:

1. JOMO (Joy Of Missing Out)

Je vervangt FOMO door JOMO. Dat betekent dat je dingen gaat doen op eigen voorwaarden en er voldoening uithalen. Het gaat hier over activiteiten die jou energie geven.  Ga dus bij jezelf na welke deze activiteiten zijn en ga deze vaker doen.  Daarnaast betekent JOMO dat je durft ‘Nee’ te zeggen tegen energievretende activiteiten zonder er schuldgevoelens aan over te houden.  Geniet dan ook volop van deze ‘Nee’.

2. Digital Sabbat

Probeer één dag, één week of misschien zelfs eens één maand van sociale media te blijven.  Je kan zelfs volledig ‘unplugged’ gaan. Niets digitaal, maar alles offline doen. 

Hou hier wel rekening met de ontwenningsverschijnselen.  Deze zijn afhankelijk van hoe hard je verslaafd bent aan sociale media en andere digitale technologieën.  Naast de ontwenningsverschijnselen moet je ook wel goed alles plannen, want digitale technologie kan je niet helpen als je zonder GPS naar het Zuiden van Frankrijk rijdt.

Zo’n digitale sabbat laat je niet alleen afkicken van sociale media en andere digitale technologieën, maar het doet je ook beseffen hoe geweldig, hoe krachtig en hoe transformerend deze apparaten en tools zijn.

3. Journaling

Het is gebruikelijk om op sociale media te posten om de leuke dingen die je doet bij te houden, maar vervolgens ga je je dan focussen op de online publike validatie zoals likes, commentaren, etc…

Een tip is om een dagboek bij te houden waardoor je je focus gaat verleggen van publieke goedkeuring naar persoonlijke waardering.

4. Dankbaarheid

Onderzoek toont aan dat FOMO kan voortkomen uit het ongelukkig en ontevreden zijn van eigen leven en dat deze gevoelens ons kunnen aanzetten tot meer gebruik van sociale media.

Om FOMO te minimaliseren kan je best dankbaarheidsverhogende activiteiten in je dagelijks leven inlassen. Door te focussen op de goede dingen, heb je minder kans dat je aan de negatieve dingen denkt en dit kan je helpen om van je angstige, ongelukkige en ontevreden gevoel te bevrijden.

Er zijn twee dankbaarheidsactiviteiten waarvan bewezen is dat ze positieve emoties vergroten:

  • Schrijf elke avond in een paar zinnen op waar je dankbaar voor bent.  Dat kunnen dingen zijn die je hebt meegemaakt. Bijvoorbeeld iets lekkers gegeten, een meevaller of een compliment.
  • Schrijf een dankbaarheidsbrief aan iemand die ooit iets voor jou gedaan of betekend heeft, maar die je daarvoor nooit echt hebt bedankt. Wil je deze brief nog krachtiger maken, dan geef je deze brief ook aan de persoon in kwestie of nog beter is dat je het aan deze persoon voorleest.

Meer tips

Meer weten over FOMO en hoe je technologie in je voordeel kan gebruiken? Vind al onze tips op onze blog-pagina. Heb je een specieke vraag over digitaal bewustzijn of leergoesting? Neem dan gerust eens contact op met ons. 

Deze blog maakt onderdeel uit van onze Digitaal Bewustzijn Nieuwsbrief van 9 december 2021.  Wil je deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan in via https://www.puvacoaching.be/digitaal-bewustzijn-nieuwsbrief/