Het interview werd gepubliceerd op 24 juni 2021 in Inspireren van Proximus.be.
Wanneer een onderneming een digitale transformatie doorloopt, is de inzet van digitale technologie niet voldoende. Ook de digitale vaardigheden van medewerkers zijn een voorwaarde voor succes. Interview met Ulrich Petré.
Ulrich Petré, Expert Digitalisering bij VDAB: “De digitalisering is overal. We kijken digitaal tv, we bankieren via de smartphone, noem maar op. Ook in de jobs die we doen, neemt de digitalisering toe. De invulling van specifieke taken en functies verandert. Het belang van digitale vaardigheden zal alleen maar verder toenemen.”
“De pandemie had er een heel duidelijke invloed op. Vroeger verliep de digitalisering niet in alle sectoren even snel. De bedrijven en industrieën die wat achterbleven, hebben onder druk van corona een inhaalbeweging gemaakt. Het gebruik van digitale oplossingen was voor heel wat mensen plots het enige dat nog kon! Wie nog niet over de vaardigheden beschikte om daarin mee te stappen, loopt nu risico uit de boot te vallen.”
“Eenvoudig gesteld: wie het basisniveau behaalt, kan deelnemen aan de arbeidsmarkt. We zien digitale geletterdheid als een essentieel onderdeel van de bredere menselijke vaardigheden die op de arbeidsmarkt nuttig zijn om je van een machine te onderscheiden, naast sociale vaardigheden, je kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden en denkkracht. Het gaat erom dat je kan werken met een smartphone of pc, dat je een e-mailadres hebt, iets online kan opzoeken en toepassingen als Google Maps of Teams kan gebruiken. Je moet in staat zijn om te denken in functie van de digitale wereld, online informatie te zoeken en te verwerken.”
“Er zijn verschillende redenen waarom 4 op tien Belgen het basisniveau niet halen. Sommige mensen hebben simpelweg geen toestel. Andere hebben er wel één, maar weten niet hoe het te gebruiken en durven niet om hulp vragen. En er zijn ook mensen die bewust buiten de digitale maatschappij blijven.”
“Om als bedrijf concurrentieel te blijven, moet je investeren in digitaal leiderschap. Kijk, de digitale transformatie van een onderneming – waar we vandaag zo veel over horen – kan maar slagen wanneer alle medewerkers digitaal mee zijn. Het volstaat dus niet in te zetten op technologie alleen, ook de medewerkers vormen een onmisbare schakel in het geheel. Tegelijk mag je als bedrijf ook het digitale niveau van je klanten niet uit het oog verliezen. Kies je enkel voor het digitale verhaal, dan haken die vier op tien Belgen uit de studie mogelijk af – en loop je als bedrijf dus veel mis.”
“Je moet dus een digitaal leiderschap ontwikkelen: iedereen meetrekken in het digitale verhaal, medewerkers én klanten. Om dat te doen moet je een digitale leercultuur uitbouwen. Je brengt de huidige digitale vaardigheden in kaart en stelt een roadmap op in functie van de doelstellingen die je wil bereiken. Dat is trouwens niet enkel het actieterrein van de HR-afdeling. Het hele bedrijf moet daarbij betrokken zijn. Het gaat er bovendien om dat niet als een eenmalige oefening te zien, maar als een traject van permanente vorming.”
“E-learning is nooit het doel op zich, het is enkel een middel. We begeleiden werkgevers daarbij. Een bedrijf moet eerst in kaart brengen welke digitale vaardigheden het bij zijn medewerkers mist. In functie daarvan stuurt het de leercontent bij. Pas op dat moment komt naar voren wat het best passende leerkanaal is. E-learning is vaak maar één van de opties. Trouwens, online leren is op zich ook niet het eindpunt van een traject. Na de opleiding volgt de eigenlijke vertaalslag, waarbij de medewerker de nieuwe vaardigheden toepast in de praktijk.”
Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Meer info over onze Privacy Policy vind je hier terug.
Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.
Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.
Meer informatie over ons Cookie Policy