Het interview “Werk maken van inclusieve arbeidsmarkt” maakt deel uit van de speciale digitale editie van Ondernemen. De ganse editie kan je nalezen op http://ondernemerswvl.voka.be/groeiland/cover/
Naar aanleiding van het panelgesprek tijdens Groeiland 2021 van Voka – Koophandel West-Vlaanderen in Kortrijk Xpo werd Ulrich Petré geïnterviewd voor een speciale editie over Mens en Technologie van het e-magazine Ondernemers. “Werken aan een inclusieve arbeidsmarkt” is van cruciaal belang om zowel onze economie als onze bedrijven te laten groeien.
“Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben we elk talent nodig. Werk maken van een leercultuur binnen ondernemingen helpt de vaardigheden van iedereen ontwikkelen én verhoogt de betrokkenheid van elke medewerker”, aldus Ulrich Petré.
Veel vacatures, weinig sollicitanten: het is een fenomeen waar we, zeker in periodes van economische hoogconjunctuur, steevast mee te maken hebben. “Iedereen zoekt daarbij naar witte raven, maar we sluiten nog te veel de ogen voor atypische profielen: mensen die niet de ‘verwachte’ huidskleur, gender of leeftijd hebben en daardoor amper kansen krijgen”, zegt Ulrich Petré. “Het komt er dus vooral op aan om bepaalde overtuigingen los te laten en vanuit een andere mindset te rekruteren.”
Rekrutering gebeurt nu nog (te) veel vanuit het buikgevoel. “Technologie, zoals artificiële intelligentie, kan dat wel (deels) bijsturen, maar is gebaseerd op data die soms nog subjectief zijn. Bovendien zal rekrutering altijd een menselijk verhaal blijven: je wil aangeworven worden door een persoon, niet door een robot. Het is zeker positief dat corona de digitale revolutie aanzienlijk heeft versneld, maar dat mag geen vrijbrief zijn om onze sociaal-culturele vaardigheden niet verder te ontwikkelen.”
Ondernemingen die elk talent omarmen én via een leercultuur alle mogelijkheden bieden om hun capaciteiten te ontplooien, zullen daar in de toekomst zeker de vruchten van plukken. “De levensvatbaarheid van een bedrijf is aanzienlijk verlaagd en mensen veranderen regelmatiger van job dan vroeger. Door de combinatie van beide factoren moet je elke medewerker koesteren en kansen bieden om intern te groeien. Ook met het oog op de vergrijzingsgolf die er zit aan te komen, wordt dat een essentiële factor. Levenslang leren, zich kunnen bij- of omscholen naar een andere of hogere functie: het zijn voordelen die veel mensen tegenwoordig belangrijker vinden dan het merk van hun bedrijfswagen. Een leercultuur verhoogt sowieso de betrokkenheid, de tevredenheid én de productiviteit van je mensen.”
Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Meer info over onze Privacy Policy vind je hier terug.
Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.
Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.
Meer informatie over ons Cookie Policy