Leren kan je leren

Gondola Magazine – februari 2021

Digitalisering verandert niet enkel de manier waarop mensen winkelen, maar ook hoe ze in de toekomst werken. Oude jobs verdwijnen, nieuwe komen in de plaats. Heeft u de juiste mindset om alle nieuwe ontwikkelingen bij te blijven?

leren kan je leren

De consument trekt door digitalisering en globalisering steeds meer de macht naar zich toe.  De coronapandemie heeft dit proces nog versneld. Digitalisering verandert niet enkel de manier waarop mensen winkelen maar verandert ook de toekomst van werk. Niet enkel winkelervaringen (online shoppen, levering aan huis, infokiosken, …) digitaliseren, maar ook de weg naar de backofficeactiviteiten en de rollen van de medewerkers veranderen. De rollen van kassamedewerkers, verkopers en magazijnmedewerkers worden bedreigd.  Er ontstaan ook nieuwe rollen zoals digital marketingspecialist, retail data-analist en experience designers waarbij nauwgezet gewerkt wordt met big data, artificiële intelligentie, internet-of-things en robotica.  Als je in de retailsector en in de steeds verder digitaliserende samenleving niet wilt achterblijven als leidinggevende of werknemer dan ga je jezelf een nieuwe mindset, skillset en toolset moeten aanmeten.  Het HR-beleid van jouw bedrijf heeft er alle baat bij om dit te ondersteunen.

 

Digitale mindset

De omgeving om je heen verandert snel. Dat betekent dat de manier hoe je die omgeving ziet, waarneemt en bekijkt ook moet veranderen. Er is een eeuwenoud gezegde dat je in 6 eenvoudige woorden de juiste manier adviseert: “Oude manieren openen geen nieuwe deuren.”  Als je iets nieuws wilt bereiken, moet je bereid zijn om iets nieuws te doen.  Dat betekent dus ook je overtuigingen, gedachten, meningen, paradigma’s, etc. durven te herzien of los te laten.  Wendbaarheid, mentale weerbaarheid, zelfreflectie en positief omdenken zijn belangrijke eigenschappen van een digitale mindset. Technologieadoptie en kijken naar de trends die zich in je omgeving afspelen zijn onontbeerlijk om wendbaar te kunnen omgaan met de veranderingen in je werk en in je leven.

21e-eeuwse vaardigheden

Jouw mindset bepaalt hoe jij openstaat voor het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden.  Leidinggevende of werknemers die denken vanuit een vaste mindset geloven dat hun persoonlijke eigenschappen (of die van hun medewerkers) vaststaan.  Denk je vanuit een groeimindset dan geloof je dat je jezelf steeds kan blijven verbeteren en ontwikkelen.  Door de adoptie van technologieën zal iedereen binnen de retailsector nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen. Doe je dit niet, dan zal de kloof tussen jouw vaardigheden en de benodigde vaardigheden om je job succesvol uit te oefenen alleen maar groter worden. Bij VDAB noemen we ze 21e-eeuwse vaardigheden. Dat zijn een reeks basisvaardigheden die iedereen op de arbeidsmarkt nodig heeft om een duurzame loopbaan te hebben. Wil je jouw 21e-eeuwse vaardigheden of die van je werknemers bijspijkeren, dan raad ik je aan om ons aanbod op vdab.cc/21ev door te nemen.

Leercultuur

Bedrijven die succesvol zullen zijn en zullen floreren in de 21e eeuw zijn degenen die met hun HR-beleid een leercultuur als toolset omarmen en die hun medewerkers ondersteunen om zich nieuwe 21e-eeuwse vaardigheden en competenties eigen te maken.  Het ontwikkelen van menselijk kapitaal zal steeds crucialer zijn voor jouw bedrijf om relevant te blijven in de retailsector.  Menselijk kapitaal en bijhorende leercultuur zijn essentiële factoren om niet enkel de productiviteit te vergroten maar ook om innovatie, klanttevredenheid en kwaliteit van de diensten te verhogen.  Om deze leercultuur te ondersteunen kan je steeds een kijkje gaan nemen in het aanbod van online cursussen op vdab.be/onlineleren.